جهت دریافت مناقصه یا مزایده شغلی خود، ثبت نام کنید

نام/نام خانوادگی:
شماره تماس:
کد امنیتی
 
ir
rss
calendar جمعه، 7 اردیبهشت ماه 1403
پارس نماد داده ها، خبرگزاری مناقصات و مزایدات کشور
خبرگزاری مناقصات و مزایدات کل کشور
پایگاه خبری پارس نماد داده ها
کد پارس نماد
13462
تاریخ شروع
1400/09/21
تاریخ درج آگهی
1400/09/21
عنوان آگهی
اعتبار قیمت‌ها در پیش‌فاکتورها ساعتی شده است/ مزایده‌های دولتی هم به نرخ ارز اعلام می‌شود/ بنگاه‌های تولیدی به روزمرگی رسیده‌اند

شرح آگهی

اعتبار قیمت‌ها در پیش‌فاکتورها ساعتی شده است/ مزایده‌های دولتی هم به نرخ ارز اعلام می‌شود/ بنگاه‌های تولیدی به روزمرگی رسیده‌اند 
اعتبار قیمت‌ها در پیش‌فاکتورها ساعتی شده است/ مزایده‌های دولتی هم به نرخ ارز اعلام می‌شود/ بنگاه‌های تولیدی به روزمرگی رسیده‌اند 


 نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: در پیش‌فاکتورها اعتبار قیمت‌ را یک یا دو ساعت درج می‌کنند یا حتی در برخی مواد قیمت به دلار یا یورو نوشته می‌شود. برای مواد اولیه یا قیمت یورویی و یا قیمت ریالی بر اساس قیمت روز ارز اعلام می‌شوند.

عباس جبالبارزی در مورد وضعیت صنعت کشور اظهار کرد: با نامشخص ماندن وضعیت مذاکرات برجام، نرخ ارز یک جهش 10 تا 12 درصدی را تجربه کرد. مهم‌ترین مسئله یک بنگاه تولیدی برنامه‌‌ریزی و مشخص بودن چشم انداز است. عدم ثبات در نرخ ارز به معنای عدم ثبات در قیمت‌ها است. وقتی نرخ ارز 10 تا 12 درصد افزایش می‌یابد ممکن است قیمت مواد اولیه حدود 15 تا 20 درصد هم افزایش یابد. با این شرایط کسی نمی‌تواند برای بنگاه خود برنامه‌ریزی کند و بنابراین تولید به خوبی پیش نمی‌رود.

وی افزود: کسانی که بدون قرارداد تولید و در بازار توزیع می‌کنند هم با این عدم ثبات مشکل دارند ولی می‌توانند قیمت محصولات خود را افزایش دهند اما بنگاه‌هایی که متعهد به تولید در قالب یک قرارداد هستند با مشکلات بیشتری مواجه هستند، اگر قرارداد یک ماه پیش بسته شده باشد یعنی بنگاه با قیمت‌های یک ماه پیش روی این قرارداد برنامه‌ریزی کرده اما الان باید قیمت بسیار بیشتری پرداخت کند. بسیاری از بنگاه‌ها با چند شوک این چنینی از پا درمی‌آیند و ورشکست می‌شوند. بنابراین دو عامل مهم تورم و نوسانات نرخ ارز باعث شده که ثبات در صنعت وجود نداشته باشد.

جبالبارزی گفت: بنگاه‌های اقتصادی به روزمرگی رسیده‌اند، یعنی نمی‌دانند که روز بعد باید چه کنند. از طرف دیگر نمی‌تواند قیمت محصول خود را دو روز برای مشتری معتبر نگه دارد. در پیش‌فاکتورها اعتبار قیمت‌ را یک یا دو ساعت درج می‌کنند یا حتی در برخی مواد قیمت به دلار یا یورو نوشته می‌شود. برای مواد اولیه یا قیمت یورویی و یا قیمت ریالی بر اساس قیمت روز ارز اعلام می‌شوند. تقریبا همه مواد اولیه درگیر این مشکل است.

وی افزود:‌ دیگر حتی در مناقصه‌ها هم دولتی‌ها نرخ‌ها را به صورت ارزی اعلام می‌کنند. کسی نمی‌تواند در این شرایط برنامه‌ریزی کند. حتی وقتی کسی در مناقصه برنده می‌شود و معادل ریالی قیمت اعلام شده را دریافت می‌کند تا بخواهد لوازم مورد نیاز را تهیه کند، قیمت دوباره تغییر کرده است. بنابراین بی‌ثباتی در قیمت‌ها بزرگترین مشکل بنگاه‌های تولیدی است که امکان برنامه ریزی را حتی برای یک هفته از تولیدکنندگان گرفته است.

نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به سوالی پیرامون امکان رشد صنعتی در چنین شرایطی بیان کرد: در اقتصاد تورم‌زا با نرخ‌های تورم 40 تا 50 درصد و تغییرات روزانه نرخ ارز، چگونه می‌تواند رشد سرمایه‌گذاری رخ دهد؟ سرمایه‌گذاری نیاز به طرح توجیهی دارد که نشان دهد چه میزان سرمایه‌گذاری لازم دارد و طی چه مدت چه میزان سود ایجاد خواهد شد. وقتی همه این اعداد به طور روزانه تغییر می‌کند چگونه می‌توان سرمایه‌گذاری شکل داد؟ ما نیاز به سرمایه گذاری داریم اگر سرمایه گذاری بین 7 تا 10 درصد رشد کند تازه می‌توانیم وضع موجود را حفظ کنیم اما همین اتفاق هم رخ نمی‌دهد.

وی همچنین با اشاره به مهم‌ترین موانع رشد صنعت در کشور تصریح کرد: عدم ثبات در قیمت‌ها، تغییرات شدید نرخ ارز، فضای نامساعد کسب و کار با رتبه 128، تحریم که واردات را سخت و صادرات را با مشکلات متفاوتی روبرو می‌کند، مسائل مربوط به مالیات و تامین اجتماعی مهم‌ترین مسائلی هستند که بنگاه‌های تولیدی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.

جبالبارزی در ادامه اضافه کرد: مسلما وضعیت صنعت ما خوب نیست، در وضعیت مساعد بنگاه تولیدی باید بتواند تولید به موقع انجام دهد، کسب و کار خود را گسترش دهد و چشم انداز آینده برای خود مشخص کند. در بسیاری از کشورها، بنگاه‌های تولیدی برنامه‌ریزی سالانه انجام می‌دهند. در یک بنگاه تولیدی در کشور ما چنین اتفاقی می‌تواند رخ دهد؟ حتی مصرف‌کننده هم نمی‌تواند برای مصرف خود چنین برنامه‌ریزی کند. امکان برنامه‌ریزی چه از یک خانواده و چه از یک بنگاه تولیدی سلب شده است.

منبع
خبرگزاری کار ایران 1400.9.21
آخرین اخبار
خلاصه آگهی کد پارس نماد تاریخ شروع وضعیت
1 تصویبنامه درخصوص تعیین آقای یوسف نوری به عنوان استاندار مازندران 15091 1403/02/06 new
2 طرح ترافیک در تهران تغییر می‌کند/ جزئیات مهمی که باید بدانید 15090 1403/02/05 new
3 بهترین روش برای خرید قسطی خودرو چیست؟ 15089 1403/02/05 new
4 سرخآبی‌ها رسما واگذار شدند/ از دولت به دولت! 15088 1403/02/05 new
5 مزایده جدید محصولات ایران خودرو آغاز شد 15087 1403/02/05 new
6 دولت دست فرودستان را گرفت / خانه دار شدن ممکن شد 15086 1403/02/05 new
7 هشدار به خریداران طلا / عیار طلا را چک کنید 15085 1403/02/05 new
8 تعلیق ایران در اجلاس جهانی کدکس موادغذایی 3 ساله شد 15084 1403/02/05 new
9 تصویبنامه درخصوص الحاق دو بند به ماده ۳ اساسنامه شورای عالی فضایی 15083 1403/02/05 new
10 بخشنامه موضوع بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی درخصوص اصلاحیه بند ۲ از قسمت ج بخش هفتم مجموعه مقررات ارزی (ارایه تاییدیه گمرک بابت کسر تخلیه) و اصلاح بند ۴۴ از قسمت ب بخش سوم مجموعه مقررات ارزی (برگشت سقف فروش ارز مسافرتی هوایی به روال قبلی) 15082 1403/02/05 new