جهت دریافت مناقصه یا مزایده شغلی خود، ثبت نام کنید

نام/نام خانوادگی:
شماره تماس:
کد امنیتی
 
ir
rss
calendar جمعه، 14 اردیبهشت ماه 1403
پارس نماد داده ها، خبرگزاری مناقصات و مزایدات کشور
خبرگزاری مناقصات و مزایدات کل کشور
پایگاه خبری پارس نماد داده ها
کد پارس نماد
15064
تاریخ شروع
1403/02/03
تاریخ درج آگهی
1403/02/03
عنوان آگهی
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل اعلام کرد که اسقاط خودروهای فرسوده تا ۷ برابر افزایش یافته است.

شرح آگهی

به گزارش پایگاه خبری پارس نماد داده ها، خودروهای فرسوده نه تنها مصرف سوخت بالایی دارند بلکه در آلودگی کلان شهر‌ها نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند. به گفته مسئولان بالغ بر ۳ میلیون دستگاه خودرو فرسوده در کشور در حال تردد هستند که باید نهادهای متعددی دست به دست هم دهند تا در طرح اسقاط خودروهای فرسوده همکاری کنند.

طی سال‌های اخیر حذف اسقاط خودرو‌ها نگرانی‌هایی از قبیل تهدید محیط زیست،‌ آلودگی هوا و مصرف بیش از اندازه سوخت را به وجود آورده است. در همین سال‌ها با کاهش ارائه گواهی اسقاط، ممنوعیت واردات خودرو و معافیت خودروسازان داخلی از اسقاط خودرو‌های فرسوده، رفته رفته مراکز اسقاط نیز تعطیل شدند و این طرح پس از گذشت سال‌های طولانی نتوانست به خوبی اثرگذار باشد. اما طی دو ماه گذشته و با مطرح شدن واردات خودروهای کارکرده و صفر به کشور، طرح اسقاط خودرو مجددا مطرح شد.

براساس ماده ۸ قانون هوای پاک که در ۲۵ تیر ۱۳۹۶ مصوب شد تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موظف‌اند وسیله نقلیه را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند که این سن برای خودروهای سواری، سنگین و نیمه سنگین و موتور سیکلت متفاوت است. بر اساس این طرح، مراکزی به نام مراکز اسقاط خودرو های فرسوده به وجود آمدند تا خودروهای فرسوده را از رده خارج کنند. اجرای طرح فرسودگی خودرو‌ها یا همان طرح اسقاط خودرو مهم است چرا که بسیاری از کلانشهر‌های ایران با آلودگی هوا رو‌به‌رو هستند و تردد خودروهای فرسوده و موتور‌سیکلت‌ها به این آلودگی‌ها دامن می‌زند و سبب افزایش آلایندگی‌ها می‌شود. خودرو‌های فرسوده بیش از ۲۰ برابر خودرو‌های معمولی تولید آلایندگی دارند و تنها با جریمه نمی‌توان تردد آنها را محدود کرد.

از این رو ، رئیس ستاد سازمان ناوگان حمل و نقل در مورد اجرای این طرح گفت: آئین‌نامه قانون ساماندهی صنعت خودرو، که در آن مشوق‌های خوبی برای اسقاط خودروهای فرسوده در نظر گرفته شده، اواخر سال گذشته ابلاغ شد و از پنجم اردیبهشت ماه، اجرایی می‌شود.(گسترش)

انتهای پیام/ خبرنگار پایگاه خبری پارس نماد

منبع
خبرنگار پارس نماد
آخرین اخبار