جهت دریافت مناقصه یا مزایده شغلی خود، ثبت نام کنید

نام/نام خانوادگی:
شماره تماس:
کد امنیتی
 
ir
rss
calendar پنج شنبه، 30 فروردین ماه 1403
پارس نماد داده ها، خبرگزاری مناقصات و مزایدات کشور
خبرگزاری مناقصات و مزایدات کل کشور
پایگاه خبری پارس نماد داده ها
کد پارس نماد
13466
تاریخ شروع
1400/09/25
تاریخ درج آگهی
1400/09/25
عنوان آگهی
عملیات ساخت فرودگاه گناباد ۹۰ درصد پیش رفته است

شرح آگهی

عملیات ساخت فرودگاه گناباد ۹۰ درصد پیش رفته است
عملیات ساخت فرودگاه گناباد ۹۰ درصد پیش رفته است

فرماندار گناباد گفت: مرحله نخست طرح ساخت فرودگاه این شهرستان شامل باند، سطوح پروازی، پایانه، مسیر دسترسی، تاسیسات زیربنایی و ساخت محوطه‌ آن در مجموع با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی در حال اجراست.

حامد قربانی افزود: تاکنون ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این مرحله از فرودگاه شهدای گناباد هزینه شده که با نظرداشت افزایش هزینه‌ها، ارزش امروزی سرمایه صرف شده برای این طرح ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

وی ادامه داد: ساخت فرودگاه گناباد به دلیل وضعیت تورمی، مشکلات اقتصادی و وقفه‌های کاری آن در دوران شیوع ویروس کرونا طولانی شده، با این وجود ادامه ساخت طرح که از طرحهای مهم اولویتدار این شهرستان است از سوی اداره‌کل فرودگاههای خراسان رضوی و شرکت فرودگاههای کشور در حال اجرا و مرحله نخست آن در حال تکمیل است.

فرماندار گناباد افزود: تاکنون کار ساخت باند فرود هواپیما و ساختمان امنیت پرواز فرودگاه گناباد به پایان رسیده و تاسیس مسیر دسترسی آن نیز با اعتبار ۱۱۷ میلیارد ریال از فروردین ماه امسال شروع شده که با پیشرفت ۷۰ درصدی در حال اجرا است. 

قربانی میزان پیشرفت محوطه‌سازی فرودگاه گناباد را نیز ۵۰ درصد اعلام و بیان کرد: ساخت مخزن آب، نیروگاه برق اضطراری و ایستگاه تقلیل فشار گاز این فرودگاه هم بین ۴۵ تا ۶۵ درصد پیشرفت اجرایی دارند. 

وی ادامه داد: طرح ساخت فرودگاه گناباد از سال ۱۳۷۲ آغاز شده و تا سال ۱۳۹۷ تنها ۱۲ درصد پیشرفت داشته است ولی از این سال سرعت بخشی در تکمیل این طرح مورد توجه قرار گرفت به طوری که میزان پیشرفت آن در این مدت از ۱۲ به ۹۰ درصد افزایش یافت.

فرماندار گناباد گفت: فرودگاه این شهر با عنایت به ظرفیتهای خود یک میلیون نفر جمعیت در گستره ۲۰۰ کیلومتری شهرستانهای جنوب استان خراسان رضوی و برخی شهرستانهای خراسان جنوبی را پوشش می دهد و با بهره برداری از آن، در مرحله نخست بر اساس نیاز هر هفته ۲ پرواز به مقصد تهران و همچنین تعدادی تاکسی هوایی به مقصد مشهد برقرار می شود که بعد از نیازسنجی، تعداد مقصدهای پروازی آن افزایش خواهد یافت.

وی افزود: تلاش می‌شود فرودگاه گناباد تا پایان امسال به بهره‌برداری رسیده و آرزوی دیرینه مردم این منطقه از جنوب خراسان رضوی محقق شود.

لزوم احداث فرودگاه گناباد از اوایل دهه ۱۳۷۰ مورد توجه مسوولان این خطه قرار گرفت.

گناباد از معدود شهرهای کشور است که پیش از انقلاب نیز دارای فرودگاه بوده است که به دلایل فنی و زیربنایی بعد از مدتی تعطیل شد و  پس از انقلاب در سال ۱۳۷۰ با متروکه ‌ماندن محل سابق فرودگاه این شهر، محل جدید برای ساخت فرودگاه در نظر گرفته شد.

مراحل اجرایی ساخت فرودگاه گناباد از سال ۱۳۷۲ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۳ فقط باند خاکی آن اجرا شد و از آن زمان تا ابتدای سال ۱۳۹۵ بتن ریزی و تکمیل پهنای باند فرودگاه به اتمام رسید.
مرحله دوم ساخت فرودگاه گناباد شامل پایانه آن نیز تیر ماه ۱۳۹۴ از طریق مناقصه به پیمانکار واگذار شد و از شهریورماه این سال گودبرداری و بتن ریزی سالن فرودگاه انجام شد و روند احداث آن در سه سال گذشته سرعت یافت.

فرودگاه شهدای گناباد به وسعت ۲۶۰ هکتار و دارای ۲ هزار و ۷۰۰ متر باند به عرض ۶۰ متر است و تا فرودگاه مشهد ۲۷۰ کیلومتر، تا فرودگاه سبزوار ۳۰۰ کیلومتر و تا فرودگاه بیرجند ۲۱۸ کیلومتر فاصله دارد که پس از راه اندازی، سومین فرودگاه استان خراسان رضوی بعد از مشهد و سبزوار خواهد شد و با راه اندازی آن علاوه بر شهروندان گنابادی، ساکنان شهرستان‌های جنوبی استان خراسان رضوی از جمله رشتخوار، مه‌ولات، بجستان و خواف و شهرهای فردوس، سرایان، خضری و دشت بیاض در شمال استان خراسان جنوبی نیز از ظرفیت این فرودگاه استفاده می کنند و پیش‌بینی می‌شود سالانه یک میلیون نفر جمعیت ساکن این مناطق از مزایای آن بهره مند شوند.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

منبع
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران 1400.9.25
آخرین اخبار