جهت دریافت مناقصه یا مزایده شغلی خود، ثبت نام کنید

نام/نام خانوادگی:
شماره تماس:
کد امنیتی
 
ir
rss
calendar چهارشنبه، 5 اردیبهشت ماه 1403
پارس نماد داده ها، خبرگزاری مناقصات و مزایدات کشور
خبرگزاری مناقصات و مزایدات کل کشور
پایگاه خبری پارس نماد داده ها
کد پارس نماد
12984
تاریخ شروع
1398/12/01
تاریخ درج آگهی
1398/12/01
عنوان آگهی
مزایده عامل گرانی مسکن نیست

شرح آگهی

رییس سازمان اموال و املاک: مزایده عامل گرانی مسکن نیست
رییس سازمان اموال و املاک: مزایده عامل گرانی مسکن نیست

 رییس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان گفت: در برخی استان‌ها تصور بر این است که به مزایده گذاشتن املاک بنیاد مستضعفان سبب گرانی ملک شده در حالی که سیاست‌های انقباضی عامل گرانی مسکن و ملک است.
سید صولت مرتضوی در نشست خبری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره صحت تاثیر مزایده‌هابر گرانی ملک از جمله در خراسان جنوبی و شهر بیرجند افزود: در مجموع عرضه و مزایده اموال و املاک باید قیمت‌شکن باشد اینکه چرا قیمت زمین و مسکن در استان‌های کمتر برخوردار مانند خراسان جنوبی افزایش پیدا می‌کند بخشی به تبع افزایش قیمت در سطح کلان کشور است.
وی با اشاره به گرانی املاک شهر بیرجند بعد از چند سال ثبات قیمتی اظهار داشت: هضم این موضوع که مزایده سبب گرانی می‌شود مقداری سخت است چون وقتی چیزی ادعا می‌شود باید برای آن دلیل هم وجود داشته باشد.
رییس سازمان اموال و املاک بیان کرد: بدون شک در استان خراسان جنوبی قیمت اموال و املاک از متوسط رشد کشور بالاتر نیست که یکی از دلایل گرانی و افزایش قیمت می‌تواند سیاست‌های ریاضتی و انقباضی باشد.
وی افزود: اموال و املاک مادامی که به مردم عرضه یا به مزایده گذاشته نشود، سبب افزایش تقاضا و از طرف دیگر افزایش قیمت‌ها می‌شود.
مرتضوی گفت: هفت سال قیمت مسکن و زمین در استان خراسان جنوبی به ویژه شهرستان بیرجند به شدت کنترل شده بود حتی مسکن مهر متقاضی نداشت و از مردم التماس می‌کردیم این واحدها را خریداری کنند.
وی اظهار داشت: وقتی سیاست ریاضتی و انقباضی بر اقتصاد مسکن حاکم می‌شود در نهایت منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود در حالی که برخی ادعا می‌کنند مزایده عامل گرانی بوده است.
استاندار اسبق خراسان جنوبی افزود: سال‌های گذشته پادگان داخل شهر بیرجند را به خارج شهر منتقل و سه هزار مترمربع زمین و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث این پادگان در جاده بیرجند - خوسف هزینه کردیم تا شهر نفس بکشد، از این محل یک هزار هکتار اراضی به محدوده شهر بیرجند اضافه شد اما انگار برخی اوقات مطالبات برعکس جواب می‌دهد.
وی گفت: همچنین محله دهلکوه (مهرشهر) بیرجند را قطعه‌بندی و واگذار کردیم و شهرک‌هایی مانند چهکند ساماندهی شد.
مرتضوی دومین عامل افزایش قیمت ملک در بیرجند را افزایش نیافتن محدوده خدماتی شهر دانست و اظهار داشت: سومین دلیل نیز مهاجرت بی‌رویه جمعیت از روستاها به مرکز استان است.

وی گفت: متوسط رشد جمعیت استان تقریبا معادل متوسط رشد جمعیت در کشور است اما بیرجند رشد خیلی بیشتری داشته چون مهاجرت خیلی شدید بوده است.
وی بیان کرد: در این خصوص باید چند اقدام مناسب انجام شود ابتدا اینکه فرایند رشد مهاجرت، کنترل یا معکوس شود یا اینکه سیاست انقباضی در حوزه مسکن را کنار بگذاریم، یعنی محدوده شهری افزایش یابد چون در مجموع در بیرجند نباید ملک گران شود.
رییس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان از خراسان جنوبی به عنوان کم تراکم‌ترین استان دارای جمعیت کشور یاد کرد و گفت: شاید یکسری سیاست‌های سوداگرانه در گرانی مسکن و زمین دخیل باشد که دستگاه های نظارتی باید به آن بپردازند.
وی افزود: اراضی که وسط شهر بیرجند حبس شده است باید از حبس خارج و به مردم واگذار شود چراکه بهترین، حقوقی‌ترین و قانونی‌ترین فرایند املاک مزایده است اما وقتی در تالارهای شیشه‌ای زمین ارایه می دهند همین می‌شود.
مرتضوی در ارتباط با درخواست یکی از خبرنگارن مبنی بر برگشت آثار و اشیای تاریخی ابنیه تاریخی استان که در اختیار بنیاد مستضعفان بوده است گفت: چیزی از آثار تاریخی استان در اختیار بنیاد قرار نگرفته است اما به سازمان موزه‌های بنیاد مستضعفان سفارش می‌کنیم برخی اشیای قدیمی که در اختیار دارند را به بناهای تاریخی استان قرار دهند.
وی بیان کرد: در گذشته تمامی درآمدهای بنیاد مستضعفان در همین استان هزینه شده است و در آینده نیز تمامی درآمدها حَسب دستور رییس بنیاد مستضعفان در استان و بخشی از منابع کلان بنیاد نیز در شهرستان مرزی درمیان هزینه خواهد شد.
رییس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان گفت: سال‌های گذشته برای توسعه فضای شهری استان، تصمیم بر آن شد شهر محمدیه در جاده بیرجند - خوسف ایجاد شود اما جلوی آن را گرفتند و اگر محمدیه تبدیل به شهر می‌شد اراضی با قیمت بسیار پایین در اختیار مردم و جوانان قرار می‌گرفت و اکنون وضعیت شهر بیرجند این نبود اکنون نیز باید حریم خدماتی شهر توسعه یابد.
وی بیان کرد: اینکه قیمت زمین افزایش می‌یاید کسی جز سوداگران سود نمی‌برند، همچنین اگر زمین را با قیمت پایین به فروش برسانیم همان ثروتمندان خریداری می‌کنند و در واقع جیب سوداگر را غیرمستقیم پر پول کرده‌ایم.
مرتضوی گفت: دولت باید براساس شاخص‌ها اعتبارات هر شهرستانی که هدف خدمت‌رسانی بنیاد مستضعفان است را پرداخت کند تا سطح توسعه یافتگی شهرستان افزایش یابد.
وی با اشاره به حمایت بنیاد مستضعفان از شرکت‌های دانش بنیان گفت: اگر مجامع دانش بنیانی در حوزه املاک مشکل داشته باشند زمین در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
وی اظهار داشت: راه رسیدن به مولفه‌های اقتصاد مقاومتی و کاهش اثرات تحریم‌های ظالمانه دشمن، تقویت پروژه‌های دانش بنیان و حمایت از فکرهای خلاق و نخبگان کشور است.
رییس سازمان اموال و املاک به دستاوردهای سفر رییس بنیاد مستضعفان به خراسان جنوبی در ۱۷ بهمن ماه امسال اشاره کرد و گفت: در این سفر تاکید شد برای رفع برخی مشکلات اراضی که در اختیار بنیاد بوده تصمیم‌گیری شود.
وی افزود: در نشست هشت ساعته‌ای که با مسوولان دستگاه‌های اجرایی استان داشتیم به طور تقریبی تمام مشکلات ۳۱ دستگاه‌ استان از جمله آموزش و پرورش، شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی رفع می‌شود.
مرتضوی گفت: درخصوص تعریض بلوار بند دره بیرجند به شهرداری اجازه دادیم از هر طرف ۲۰ متر بلوار را توسعه دهد، همچنین چند گلوگاه شهری جزو اراضی بنیاد بود که اجازه بازگشایی دادیم.
وی اظهار داشت: دیوار یخی بیرجند به شهرداری واگذار شد تا نسبت به ایجاد فضای سبز آن اقدام شود، همچنین اراضی مورد نیاز با ۵۰ درصد ارزان‌تر به دستگاه‌های بهره‌بردار واگذار می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه رسالت بنیاد مستضعفان خدمات‌رسانی به محرومان و  مستضعفان است افزود: در چارچوب الگوهای تبیین شده، عمده امکاناتی که اکنون در اختیار بنیاد مستضعفان است قبل از انقلاب از منابع عمومی و غاصبانه‌ که در اختیار برخی دولتمردان بود توسط احکام دادگاه‌ها برای بهره‌برداری در اختیار بنیاد قرار گرفته است.
مرتضوی افزود: استان خراسان جنوبی یکی از استان‌هایی است که بخشی از اموال و دارایی‌های مصادره شده از دوران رژیم غاصب در گذشته را در اختیار بنیاد مستضعفان دارد.
وی در ارتباط با کیفیت بهره‌برداری از اموال و املاک بنیاد مستضعفان توضیح داد:  املاک بنیاد به چند بخش ابنیه تاریخی، املاک کشاورزی و املاک محدوده شهرها تقسیم‌بندی می‌شود.
رییس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان گفت: بخشی از ابنیه تاریخی توسط بنیاد مرمت و بازسازی شده است که بخشی به دستگاه‌های بهره‌بردار واگذار شده و بخشی نیز توسط بنیاد حفاظت و نگهداری می‌شود.
وی بیان کرد: بخشی از املاک کشاورزی که در اختیار بنیاد مستضعفان قرار دارد به رغم مشکلاتی که پیرامون تامین آب آن وجود داشت از تکنولوژی نوین و مکانیزه کردن املاک استفاده شده است تا بهره‌وری، میزان سطح و اشتغال آن افزایش یابد.
مرتضوی اظهار داشت: آن دسته از املاکی که در محدوده خدماتی شهرها قرار دارد، حَسب کاربری‌هایی که در پهنه‌های طرح جامع شهری تعریف شده و بارگذاری‌ها و لکه‌گذاری‌ها، در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد.
وی با تاکید بر اینکه عمده‌ترین املاک بنیاد مستضعفان در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها کاربری عمومی دارد گفت: در این اراضی اساسا دانشگاه‌ها، مدارس، ساختمان‌های اداری، فضای سبز خدمات شهری و تاسیسات شهری تعریف شده است که به دستگاه‌های بهره‌بردار واگذار می‌شود.

رییس سازمان اموال و املاک گفت: بخش دیگری از املاک کاربری مسکونی، توریستی یا تجاری دارند که همواره با کارشناسی رسمی دادگستری و به نرخ عادله به مزایده گذاشته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه منابع درآمدی بنیاد مستضعفان برای مناطق محروم هزینه می‌شود گفت: براساس گزارش اداره اموال و املاک خراسان جنوبی، از ابتدای شکل‌گیری بنیاد مجموع درآمد آن از محل مزایده در این استان ۳۳۰ میلیارد تومان بوده است.
مرتضوی افزود: از این میزان ۳۰۳ میلیارد در همین استان به پروژه‌های عمرانی و خدماتی اختصاص یافته و مابقی نیز هزینه نگهداری و هزینه‌های جاری و سایر بوده است.
وی با بیان اینکه بنیاد مستضعفان در دوره جدید تصمیم بزرگتری برای استان خراسان جنوبی گرفته است اظهار داشت: در سفر بهمن ماه رییس بنیاد مستضعفان به استان، درمیان به عنوان شهرستان هدف به منظور الگوسازی برای رفع محرومیت انتخاب شد.
رییس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان در سفر به خراسان جنوبی با نماینده ولی فقیه در استان و استاندار خراسان جنوبی نیز دیدار کرد.
همچنین رییس بنیاد مستضعفان ۱۷ بهمن امسال به خراسان جنوبی سفر کرد که در آن سفر ۲ روزه تفاهم‌نامه‌ محرومیت‌زدایی شهرستان مرزی درمیان بین استانداری خراسان جنوبی و بنیاد علوی امضا شد.
پیش از این و همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به استان و برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر در ۱۵ مهر امسال، برای شهرستان‌های زیرکوه، نهبندان و بخش درح سربیشه تفاهم‌نامه‌های محرومیت‌زدایی امضا و سند توسعه این مناطق نیز تدوین شد.
در قالب این تفاهم‌نامه‌ها که با پیگیری مدیریت عالی استان منعقد شد، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای محرومیت‌زدایی در نهبندان، کمیته امداد امام خمینی (ره) برای محرومیت‌زدایی بخش مرزی درح و قرارگاه سازندگی بسیج در زیرکوه دستگاه‌های معین هستند.

منبع
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران 98.12.1
آخرین اخبار
خلاصه آگهی کد پارس نماد تاریخ شروع وضعیت
1 بخشنامه موضوع بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی درخصوص اصلاحیه بند ۲ از قسمت ج بخش هفتم مجموعه مقررات ارزی (ارایه تاییدیه گمرک بابت کسر تخلیه) و اصلاح بند ۴۴ از قسمت ب بخش سوم مجموعه مقررات ارزی (برگشت سقف فروش ارز مسافرتی هوایی به روال قبلی) 15082 1403/02/05 new
2 افت نرخ بیکاری جوانان؛ آیا اشتغال نیز رشد کرده است؟ 15081 1403/02/04 new
3 قیمت خودرو ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳/ ترمز قیمت سوگلی سایپا امروز کشیده شد 15080 1403/02/04 new
4 رونمایی از مشکل اصلی بازار مسکن / دولت گوش شنوایی ندارد 15079 1403/02/04 new
5 جدال خانه صمت و وزارت کار بر سر دستمزد/ تعطیلی پنجشنبه، حقوق کارگران را کم می‌کند؟ 15078 1403/02/04 new
6 فروش ایران خودرو آغاز شد + شرایط 15077 1403/02/04 new
7 واکنش اقتصاددان معروف به مواضع معاون اول احمدی‌نژاد، پس از درگذشت او 15076 1403/02/04 new
8 قیمت روز خودرو کارخانه و بازار / کوییک اتوماتیک چند؟ 15075 1403/02/04 new
9 شوک بزرگ به کارمندان و کارگران درباره حقوق ۱۴۰۳ 15074 1403/02/04 new
10 معاملات املاک در دیوار و شیپور مسدود می‌شود 15073 1403/02/04 new