جهت دریافت مناقصه یا مزایده شغلی خود، ثبت نام کنید

نام/نام خانوادگی:
شماره تماس:
کد امنیتی
 
ir
rss
calendar چهارشنبه، 5 اردیبهشت ماه 1403
پارس نماد داده ها، خبرگزاری مناقصات و مزایدات کشور
خبرگزاری مناقصات و مزایدات کل کشور
پایگاه خبری پارس نماد داده ها
کد پارس نماد
12937
تاریخ شروع
1398/10/02
تاریخ درج آگهی
1398/10/02
عنوان آگهی
بخشنامه رییس قوه قضاییه درخصوص ممنوعیت مراجع قضایی و ادارات دادگستری و ثبت اسناد و املاک از ارجاع امر کارشناسی به کارشناسانی که شاغل قضایی یا اداری دادگستری یا ثبت اسناد و املاک هستند ابلاغ شد.

شرح آگهی

کلیه مراجع قضایی، واحدهای ستادی قوه قضائیه و واحدها و ادارات تابعه سازمان ثبت اسناد و ا ملاک کشور
بخشنامه رییس قوه قضاییه درخصوص ممنوعیت مراجع قضایی و ادارات دادگستری و ثبت اسناد و املاک از ارجاع امر کارشناسی به کارشناسانی که شاغل قضایی یا اداری دادگستری یا ثبت اسناد و املاک هستند ابلاغ شد.
بخشنامه رییس قوه قضاییه درخصوص "ممنوعیت مراجع قضایی و ادارات دادگستری و ثبت اسناد و املاک از ارجاع امر کارشناسی به کارشناسانی که شاغل قضایی یا اداری دادگستری یا ثبت اسناد و املاک هستند" طی نامه شماره ۹۰۰۰/۱۵۳۴۱۴/۱۰۰ مورخ ۹۸/۰۹/۲۷ ابلاغ شد.
در اجرای قسمت اخیر ماده 33 قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری مصوب 1381 که مقرر می دارد:
هیچکدام از  مراجع قضایی و ادارات دادگستری و ثبت اسناد و املاک نمی توانند امر کارشناسی رسمی را به کارشناسانی که کارمند شاغل قضایی یا اداری دادگستری یا ثبت اسناد و املاک می باشند ارجاع کنند. مگر اینکه در آن رشته جز قاضی و یا کارمند شاغل، کارشناس دیگری وجود نداشته باشد.
و با توجه به ماده 156 قانون آیین دادرسی کیفری و تبصره 2 آن مبنی بر لزوم انتخاب کارشناس از میان کارشناسان دارای صلاحیت در رشته مربوط و امکان انتخاب کارشناس از حوزه قضایی مجلور یا اهل خبره در صورت فقدان کارشناس رسمی دادگستری در حوزه قضایی مربوط به نظر به تکالیف مصرح در مواد 258، 268، 269 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی و با عنایت به اینکه در حال حاضر در اغلب نقاط کشور و در اکثر رشته های کارشناسی، کارشناس رسمی دادگستری و اهل خبره در حوزه های قضایی وجود دارد، ارجاع کارشناسی از سوی کلیه مراجع قضایی اعم از دادسراها، دادگاه ها و شوراهای حل اختلاف وواحدهای اداری و ستادی قوه قضائیه و تمامی ادارات ثبت اسناد و املاک و واحدهای ثبتی در سراسر کشور به کارکنان شاغل قضایی یا اداری دادگستری و نیز سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به استثناء نقاط دورافتاده که بجز کارشناسان شاغل کارشناس دیگری وجود ندارد ممنوع است. روسای کل دادگستری استانها و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور حسب مورد مکلف به نظارت برحسن اجرای این بخشنامه هستند.
سید ابراهیم رییسی

منبع
پایگاه اطلاع رسانی قوانین و مقررات کشور98.10.2
آخرین اخبار