جهت دریافت مناقصه یا مزایده شغلی خود، ثبت نام کنید

نام/نام خانوادگی:
شماره تماس:
کد امنیتی
 
ir
rss
calendar پنج شنبه، 6 اردیبهشت ماه 1403
پارس نماد داده ها، خبرگزاری مناقصات و مزایدات کشور
خبرگزاری مناقصات و مزایدات کل کشور
پایگاه خبری پارس نماد داده ها
کد پارس نماد
12662
تاریخ شروع
1397/09/17
تاریخ درج آگهی
1397/09/17
عنوان آگهی
مقابله با قاچاق پوشاک در خراسان

شرح آگهی

 
مقابله با قاچاق پوشاک در خراسان

 مقابله با قاچاق پوشاک در خراسان


هیچ کالای توقیف شده‌ای مجدد وارد بازار داخلی نمی‌شود/ پوشاک برند خارجی موجود در بازار مربوط به‌ثبت سفارش‌های قبلی است
رسول فرزاد فرد با اشاره به‌اینکه هیچ کالای توقیف شده‌ای مجدد وارد بازار داخلی نمی‌شود، گفت: کالاهایی که در اثر قاچاق در انبارهای سازمان انبار تملیکی استان‌ها جمع‌آوری می‌شود، یا فروش به‌شرط صادرات انجام می‌شود و یا معدوم می‌شوند.
رسول فرزاد فرد دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی  در مشهد، گفت: بیشترین حجم کالای قاچاق در خراسان رضوی منسوجات شامل پارچه و پوشاک است که پارچه بیشترین حجم را در این زمینه دارد.
وی افزود: یکی از اقداماتی که در این زمینه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام داده است، این است که منسوجات شامل پارچه و پوشاک را به‌عنوان کالای هدف معرفی کرده، بدین معنا کالاهایی که واردات قاچاق آن‌ها حجم بالایی دارد و تاثیر زیادی نیز در اقتصاد دارند.
فرزاد فرد ادامه داد: در برنامه جامع پنج‌ساله مبارزه با قاچاق کالا، برنامه خاصی برای مقابله با قاچاق پوشاک در مبادی ورودی، در طول مسیر، انبارها و سطح عرضه تنظیم شده که به‌کمیسیون‌های استان و ‌دستگاه‌های سراسر کشور ابلاغ شده است که با توجه به‌این برنامه با این موضوع مقابله کنند.
دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی با بیان اینکه حجم کالای قاچاق منسوجات در استان بیشترین میزان است که نشان از حساسیت‌های بالایی بر روی این کالای قاچاق در زمینه کشفیات است، اظهار کرد: در خراسان رضوی در هفت ماهه ابتدایی سال ۹۷، ۱۶۱ میلیارد ریال کشفیات پوشاک مظنون به‌قاچاق داشته‌ایم، که این میزان از مبادی ورودی، در طول مسیر، انبارها و هم سطح عرضه بوده است.
وی با اشاره به‌اینکه هیچ کالای توقیف شده‌ای مجدد وارد بازار نمی‌شود، بیان کرد: قانون می‌گوید که اگر کالایی توقیف شد و بعد از آنکه تعیین تکلیف و مشخص شد که این کالا قاچاق است، جریمه اعمال و آن پرونده مختومه اعلام می‌شود، کالاهایی که در اثر قاچاق در انبارهای سازمان انبار تملیکی استان‌ها جمع‌آوری می‌شود، یا فروش به‌شرط صادرات انجام می‌شود و یا معدوم می‌شوند.
فرزاد فرد اضافه کرد: مزایده‌ای که به‌شرط صادرات انجام می‌شود سازوکار خودش را دارد، مزایده برگزار، خریدار مشخص و وثیقه‌های لازم نیز از برنده مزایده گرفته می‌شود، هنگامی‌که اسناد گمرکی مبنی بر خروج کالا از کشور به‌سازمان انبار تملیکی ارائه شد آن زمان وثیقه آزاد می‌شود، کاملا یک جریان کنترل شده است که فروش به‌شرط صادرات انجام شود.
دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کالاهای سلامت‌محور به‌صورت صددرصدی منهدم می‌شوند، اما کالاهایی مانند پارچه، وسایل سرمایه‌ای و لوازم‌خانگی و وسایلی که بر روی سلامت تاثیر مستقیمی ندارند، فروش‌ به‌شرط صادرات می‌شوند و هیچ کدام وارد بازار داخلی نمی‌شوند، هم‌اکنون خیلی از کالاهای قاچاق در انبار مانده‌اند.
وی افزود: در بحث قاچاق دو بحث داریم، پیشگیری و مقابله، مقابله به‌تنهایی اثر بخش نیست چرا که به‌هر حال هرچه مقابله را افزایش دهید باز هم راه‌های جدیدتری در قاچاق کالا شکل می‌گیرد، به‌طور کلی قاچاق کالا پدیده‌ای درهم تنیده و منعطفی است که با تغییر قوانین تغییر شکل می‌دهد و با تغییر شرایط سعی می‌کند به‌شرایط جدیدی رو بیاورد، در نتیجه مقابله لازم است اما کافی نیست.
فرزاد فرد با بیان اینکه طبق آمار بیشترین درصد کشفیات قاچاق کالا ۸ درصد از میزان قاچاق کالا است، عنوان کرد: در سال ۹۵ که بیشترین کاهش را در قاچاق کالا داشتیم، یعنی از ۲۵ میلیارد دلار در سال ۹۲ به ۱۲.۶ میلیارد دلار در سال ۹۵ رسید، ما تنها ۸ درصد آن ۱۲.۴ میلیارد دلاری که کم شده است را کشف کردیم، راه‌های پیشگیری بوده که باعث این کاهش ۵۰ درصدی شده است.
دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی یادآور شد: طرحی برای شناسه‌دار کردن کلیه کالاهایی که وارد کشور می‌شود، داریم که قرار است در بلندمدت کالاهای وارداتی از جمله پوشاک شناسه‌دار شوند.
وی با اشاره به راه‌های پیشگیری در زمینه قاچاق پوشاک گفت: در بحث قاچاق پوشاک از راه‌های پیشگیری شناسه‌دار کردن کالاست و تقویت و حمایت از تولید داخلی است که سطح رقابتی را بالا ببرد.
فرزاد فرد اظهار کرد: یکی از موارد حمایتی در بحث پوشاک داخلی این است که طبق قانونی که سال گذشته اجرایی شد، ۱۸ برند پوشاک شناسایی شده در کشور مجبور شدند ۲۰ درصد از میزان فروش خود را از کارگاه‌های تولیدی داخل کشور سفارش بگیرند که در غیر این صورت کلیه شعبه‌های آن برندها توقیف می‌شوند.
وی افزود: با توجه به‌اینکه واردات پوشاک ممنوع شده است در خصوص 18 پوشاک برندی که در کشور شعبه دارند مانند سایر اقلام پوشاک شامل ممنوعیت در واردات می‌شوند و پوشاک برندی که در حال حاضر در سطح کشور موجود است مربوط به‌ثبت سفارش‌های قبلی است.
موضوع قاچاق پوشاک یکی از سوژه‌های ثبت شده در سامانه فارس من با عنوان «مقابله با قاچاق پوشاک در خراسان» است.

منبع
خبرگزاری فارس 97.9.17
آخرین اخبار