جهت دریافت مناقصه یا مزایده شغلی خود، ثبت نام کنید

نام/نام خانوادگی:
شماره تماس:
کد امنیتی
 
ir
rss
calendar چهارشنبه، 5 اردیبهشت ماه 1403
پارس نماد داده ها، خبرگزاری مناقصات و مزایدات کشور
خبرگزاری مناقصات و مزایدات کل کشور
پایگاه خبری پارس نماد داده ها
کد پارس نماد
12638
تاریخ شروع
1397/06/04
تاریخ درج آگهی
1397/06/04
عنوان آگهی
الگوی فوتبال برای نجات صنعت اینترنت ایران

شرح آگهی

 الگوی فوتبال برای نجات صنعت اینترنت ایران
 الگوی فوتبال برای نجات صنعت اینترنت ایران
 
پیشنهاد 11 شرکت بخش خصوصی در ایجاد اپراتور جدید Fixed-LTE در کشور، مقوم شرکت‌های داخلی، هم‌راستای اقتصاد مقاومتی و بازدارنده هرگونه رانت با ایجاد فضای رقابتی بین شرکت‌هایی که در خطر نابودی قرار گرفته‌اند می‌باشد.
الهام یونسیان کارشناس شبکه‌های ارتباطی در مطلبی با عنوان"الگوی فوتبال برای نجات صنعت اینترنت ایران " نوشت:  
در روزهای گذشته خبر ارائه طرح سرمایه‌گذاری کلان در حوزه دیتای پرسرعت برای پیشگیری از ورشکستگی و افزایش بیکاری در صنعت ICT کشور بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت.
در این طرح که از سوی دارندگان پروانه FCP و SERVCO بخش خصوصی کشور به دو سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و نظام صنفی رایانه‌ای ارائه شده، این شرکت‌ها آمادگی خود را به‌منظور سرمایه‌گذاری کلان در توسعه شبکه با سیم و بی‌سیم دیتای پرسرعت در قالب ادغام و با درخواست برگزاری مزایده عادلانه باقیمانده فرکانس 2300 مگاهرتز LTE با استفاده از تجربه‌های موفق کشورهای هند و مکزیک در ایجاد فضای رقابتی مابین اپراتورهای ثابت و موبایل اعلام کردند.
واقعیت این است که تغییرات شگرف در مدل‌های کسب و کار با محوریت ارتباطات، دولت را به فکر انداخته است با ایجاد فضای تازه برای شکل‌گیری اپراتوری جدید با مدل ادغام بازیگران کوچک و متوسط که خصیصه اصلی آنها چابک بودنشان است و با اختصاص فضای فرکانس مناسب 2300 MHz، در این تحولات اساسی نقش ویژه‌ای ایفا نمایند.
اما تجربه موفق این کشورها چه بوده است که باید مورد توجه دولت جمهوری اسلامی ایران نیز قرار گیرد؟  برای تببین موضوع لازم به یادآوری است که استفاده از تجربیات موفق سایر کشورها همواره عامل موفقیت بوده است. اگر ما در فوتبال کشورمان تصمیم به جذب مربیان خوب بین المللی و با تجربه می‌گیریم، مسلما نتایج قابل قبولی که حمایت و رضایت اکثریت مردم را به همراه داشته باشد حاصل خواهد شد. استفاده از این دست تجربیات موفق می‌تواند الگوی مناسبی در دیگر صنایع کشور مانند صنعت مخابرات باشد.
مکزیک که از لحاظ شرایط اقتصادی مشابهت زیادی با کشورمان دارد برنامه وسیعی برای توانمندسازی  در حوزه ارتباطات تدارک دیده است. در این کشور، دفتری زیر نظر مستقیم رییس‌جمهور نظارت و حفاظت از بخش خصوصی در حوزه ارتباطات و اطلاعات را رصد می‌کند.  وزارت ارتباطات مکزیک برای بازسازی صنعت ارتباطات بی سیم و افزایش رقابت در بازار، اولین شبکه موبایلی عمده فروشی در جهان را تحت یک مزایده راه‌اندازی کرد.
این ابتکار عمل که توسط وزارت ارتباطات و حمل و نقل مکزیک (SCT) و دفتر توسعه سرمایه‌گذاری در مخابرات (PROMTEL) در هماهنگی با موسسه فدرال مخابرات (IFT) آغاز شد، به عنوان بخشی از اصلاحات مخابراتی جهت ایجاد رقابت و کاهش تسلط America Movil در کشور مکزیک برنامه ریزی شده بود و به تصویب رسید. (Carlos Slim's America Movil).
این مزایده (Red Compatida)، شامل دسترسی به پهنای باند 90 MHz در طیف فرکانسی LTE می‌باشد که انتظار می‌رود جهت سرویس‌های پهن باند بی‌سیم در سراسر آن کشور استفاده شود. برنده این مزایده می‌باید شبکه 4G را ساخته و راه‌اندازی کند و سپس بصورت عمده فروشی آنرا بفروشد. این شبکه به عنوان بستری جدید جهت گسترش خدمات موبایلی و اینترنتی برای اپراتورهای خصوصی موجود در بازار مکزیک خواهد بود.
کنسرسیوم Altan برنده این مزایده شد. این کنسرسیوم مالک مجوز 20 ساله‌ی ساخت شبکه 4G شد که می‌تواند شبکه خود را به اپراتورها اجاره دهد. بازیگران کوچک و متوسط حوزه مخابرات در مکزیک می‌توانند پوشش و ظرفیت در زیرساخت جدید 4G را از این اپراتور جدید اجاره کنند.
از نقطه نظر مالی، از طرف دولت مکزیک بودجه‌ای به این کنسرسیوم تعلق نمی‌گیرد. همچنین کنسرسیوم Altan موظف به پرداخت مبلغ اندکی در ازای دریافت مجوز استفاده از طیف فرکانسی خواهد بود و می‌باید یک درصد از درآمد حاصله از پروژه را به دولت پرداخت کند.
بر اساس گزارش رویترز، این شبکه در مارچ 2018 با حضور رئیس‌جمهور مکزیک راه‌اندازی شد. وی در مراسم افتتاحیه گفت: "این مدلی است که همه در آن برنده خواهند شد." طی این مدت، این شبکه موفق به پوشش 32 درصد از جمعیت مکزیک در شبکه نسل چهارم خود شده و هدف آن رسیدن به پوشش بیش از 92 درصد جمعیت آن کشور است. همچنین این اپراتور، قرارداد رومینگ شبکه با اپراتور America Movil (بزرگترین اپراتور مکزیک) امضا کرده و از بعضی از دکل‌های مخابراتی آن استفاده خواهد کرد.
به عنوان نمونه موفق دیگری از اپراتورهای موبایل خارجی، می‌توان به اپراتور Jio Reliance در هند اشاره کرد. چشم‌اندازی که نخست‌وزیر هند برای این کشور در آینده نزدیک در نظر گرفته هند دیجیتال است. به همین منظور اپراتور Jio با هدف فراهم کردن اینترنت پرسرعت برای 1.2 میلیارد هندی و برای دستیابی به رهبری جهان دیجیتال شروع بکار کرد که این امر مستلزم داشتن ابزار و مهارت‌های دیجیتالی است. این کشور، در صنعت، بهداشت، آموزش و سرگرمی زندگی به سمت دیجیتالی شدن می‌رود. هند کشور 155 ام ازنظر دسترسی به اینترنت پر سرعت در بین 220 کشور جهان بوده و هدف Jio این است که هند را در ردیف 10 کشور برتر جهان قرار دهد.
این اپراتور با مالکیت باند فرکانسی 2300 MHz دارای شبکه 4G در کشور هند است. از زمان برنده شدن در مزایدهتا راه‌اندازی شبکه این اپراتور حدود 4 سال طول کشید. اپراتور Jio طی 2 سال توانسته حدود 216 میلیون مشترک را در بازار مخابرات کشور هند جذب کند.
هدف اصلی Jio فراهم کردن زندگی دیجیتالی برای هند دیجیتال است؛ به نحوی که آموزش با کیفیت توسط آموزش دیجیتال به تمام نقاط محروم خواهد رسید. بهداشت توسط e-Health care به فقیرترین نقاط هند خواهد رسید و موبایل و e-banking به بازار جهانی متصل خواهند شد. به همین دلیل Jio با قیمت پایین و کیفیت بالا شروع بکار کرد.
طبق گزارش Capital market company CLS در جولای 2018، در سه ماهه اول سال 2018 اپراتور Jio موفق به دستیابی به رتبه دوم سهم بازار از نقطه نظر درآمد با اختلاف بسیار کم از اپراتور Vodafone شد. همچنین دو اپراتور بزرگ Vodafone و Idea Cellular برای مقابله با مشکلات در بازار هند تصمیم به ادغام در آگوست 2018 گرفته‌اند. پیش بینی می‌شود در صورت این ادغام، اپراتور حاصله بتواند رتبه اول سهم بازار از نظر درآمد را بدست آورد اما در غیر اینصورت اپراتور Jio موفق به کسب رتبه اول خواهد شد.
قابل ذکر است اپراتور Jio به تنهایی در هر ماه حدود 10 میلیون مشترک جذب می‌کند که این رشد نه تنها در تعداد مشترکین بلکه در مدت زمان مکالمات، تعداد مکالمات و مصرف دیتا نیز می‌باشد. گزارشی که در سه فصل آخر مالی گذشته ارائه شده است نشان می‌دهد اپراتور Jio رشد قابل توجهی در سود داشته و این در حالی است که بازیگران اصلی در هند مانند Vodafone ، Airtel و Idea سود بسیار کم و یا حتی ضرر را گزارش کرده‌اند.
بنابراین، استفاده از تجربه‌های موفق سایر کشورها می‌تواند علاوه بر صرفه‌جویی در منابع، در مدت زمان کوتاه‌تری موفقیت را نصیب تمام بازیگران این عرصه کند. از سوی دیگر پیشنهاد 11 شرکت بخش خصوصی در ایجاد اپراتور جدید Fixed-LTE در کشور، مقوم شرکت‌های داخلی، هم‌راستای اقتصاد مقاومتی و بازدارنده هرگونه رانت با ایجاد فضای رقابتی بین شرکت‌هایی که در خطر نابودی قرار گرفته‌اند می‌باشد. توجه به پیشنهاد ارائه شده، احترام و اعتماد بیشتر افکار عمومی به عزم دولت در ایجاد فضای عادلانه برای روتق کسب و کار را در پی خواهد داشت.

منبع
خبرگزاری کار ایران 97.6.4
آخرین اخبار